Regulamin to jeden z najważniejszych dokumentów, jakie muszą znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Jego zadaniem jest jasne określanie zasad kupna i sprzedaży w sposób przystępny i w miejscu widocznym na stronie. Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z aktualnie obowiązującym prawem, dlatego warto sporządzać go na podstawie ustaw dotyczących praw konsumentów oraz sprzedaży internetowej.
Czy potrzebujesz regulaminu?
Czy regulamin jest konieczny do prowadzenia sklepu internetowego? Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie w polskim prawie, jednak zdecydowanie lepiej go mieć. Brak regulaminu może być bowiem interpretowany jako działanie na niekorzyść konsumentów, a co za tym idzie – nieść ze sobą kary pieniężne. Regulamin sklepu internetowego to ogromne ułatwienie dla obu stron. Jako właściciel sklepu internetowego możesz uniknąć wielu pytań ze strony kupujących, gdyż odpowiedzi na nie będą zawarte w regulaminie. Kupujący nie musi wówczas wyszukiwać informacji na całej stronie, a jedynie zagląda do widocznego w dostępnym miejscu regulaminu.
Co powinien zawierać regulamin?
Regulamin ma przede wszystkim określać zasady kupna i sprzedaży. Oznacza to, że należy zawrzeć w nim wszystkie informacje dotyczące zawierania transakcji, sposobów i czasu płatności, czasu i metod wysyłki, zasad odstąpienia od umowy, zwrotów czy wymian. Pisząc regulamin sklepu internetowego najlepiej odnieść się do ogólnodostępnych ustaw dotyczących sprzedaży elektronicznej oraz ochrony konsumentów. Można znaleźć w nich informacje, które powinny być przekazane klientowi przed dokonaniem zakupu. W regulaminie należy umieścić także informacje o przetwarzaniu danych osobowych, polityce prywatności i plikach „cookies”. W tym dokumencie warto zamieścić dane firmy, a także informacje dotyczące świadczonych przez nią usług. Warto uwzględnić również datę, z którą regulamin wchodzi w życie.
Nowe warunki regulaminów
Wraz z początkiem stycznia 2021 roku w życie weszły nowe przepisy dotyczące prawa konsumentów. Regulaminy na stronach sklepów internetowych powinny uwzględniać zawarte tam klauzule. W innym przypadku sprzedawca naraża się na spore straty, a nawet unieważnienie umowy sprzedaży. Według tych zapisów czas na zwrot towarów kupionych na odległość może odbyć się w ciągu 14 dni, bez podania przyczyny i dotyczy to nie tylko dotychczasowych konsumentów, ale również przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Zmieniają się także uprawnienia w zakresie rękojmi oraz ustanowione są nowe klauzule niedozwolone. Dobrze więc sprawdzić czy regulamin sklepu internetowego jest zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami. W innym wypadku należy go jak najszybciej zaktualizować w trosce o dobro zarówno konsumentów, jak i własnego sklepu internetowego.
Regulamin w przypadku sklepu internetowego jest dokumentem niezbędnym. Nie warto z niego rezygnować, jeśli chcesz, by twoja firma była wiarygodna, a zasady obowiązujące w sklepie – przejrzyste dla kupujących.